Czasopismo “Academic Review of Business and Economics” przyjmuje do druku wcześniej niepublikowane artykuły, będące rezultatem własnych badań Autora, prowadzonych w szeroko pojętym obszarze ekonomii i biznesu, przygotowane w języku polskim lub angielskim (for English version see Guidelines for Authors LINK). Przesłane prace muszą spełniać kryteria etyczne i wymagania redakcyjne stawiane przez czasopismo. Plik z artykułem należy przesłać w formacie .doc lub .docx oraz .pdf. Zachęcamy Autorów, aby podczas przygotowywania artykułu korzystali z dostępnego na stronie szablonu artykułu (LINK).
Poniżej zamieszczono szczegółowe wytyczne oraz rekomendacje dotyczące nie tylko edycji, ale również struktury, zawartości i pożądanej stylistyki opracowania. Gdyby jednak Autor potrzebował dodatkowego wsparcia ze strony czasopisma, to możliwe jest umówienie konsultacji z jednym z redaktorów. W takich sytuacjach prosimy o kontakt mailowy pod adresem arbe@uekat.pl.
1. Format strony
Papier A4, standardowe marginesy (2,5 cm z każdej strony); numeracja stron w prawym górnym rogu.
2. Tekst główny
Objętość artykułu (włącznie ze streszczeniami, obiektami graficznymi, spisem literatury) nie powinna przekroczyć 40 000 znaków (ze spacjami), zaś minimalna długość pracy to 20 000 znaków.
Na potrzeby recenzji należy włączyć opcję numerowania wierszy w całym tekście (zob. szablon artykułu LINK), ponieważ ułatwi to recenzentom przekazanie szczegółowych uwag.
Tekst powinien być zgodny z zasadami pisowni, gramatyki i interpunkcji obowiązującymi w języku polskim. Należy unikać rozbudowanych, wielokrotnie złożonych zdań, ale również zbyt krótkich akapitów, złożonych z jednego lub dwóch zdań – jeden akapit to jedna myśl.
Tekst powinien być zwarty i ułożony zgodnie z logiką wywodu (od ogółu do szczegółu). Należy używać języka naukowego (unikać potocznych sformułowań!), możliwie precyzyjnego, lecz jednocześnie zrozumiałego i klarownego nawet dla czytelnika o mniejszym rozeznaniu w danym temacie.
Jeśli w tekście często powtarzają się długie terminy naukowe i/lub nazwy złożone z wielu wyrazów, warto zdefiniować dla nich odpowiednie skróty/akronimy i następnie konsekwentnie używać ich w dalszej części pracy. Skrót taki należy umieścić w głównej części artykułu w miejscu, gdzie dany termin/nazwa pojawia się po raz pierwszy (skrót należy podać w nawiasie obok pełnej nazwy). Na przykład: „Zrównoważone zachowania konsumentów (ZZK) stały się w ostatnim czasie przedmiotem licznych studiów. Badania poświęcone ZZK prowadzili m.in. ...”.
Warto unikać frazesów, oczywistych stwierdzeń (np. „Lasy to bardzo ważne ekosystemy”), zbędnych „ozdobników” (np. „Powszechnie wiadomo, że…”; „Chyba każdy się zgodzi, że…”) oraz wyeliminować zwroty, które nie wnoszą nic nowego do rozważań, a zaciemniają istotę przekazywanych treści. Jasność rozważań jest priorytetem, a drogą do niej jest prostota.
3. Czcionki i style
Tekst główny: Times New Roman (TNR), 12 pkt; tekst wyjustowany; odstęp między wierszami 1,15; wcięcie akapitowe pierwszego akapitu w każdym nowym akapicie 0,75 cm. W tekście można używać kursywy i pogrubień, natomiast nie należy używać podkreśleń ani wersalików. Kursywą należy wyróżnić wyrazy obce, ew. pojęcia omawiane w tekście oraz cytowane tytuły prac.
Spis literatury: TNR, 12 pkt; interlinia 1,15; wyjustowany; wysunięcie pierwszego wiersza 1,25 cm.
Szczegóły ustawień dla poszczególnych stylów można sprawdzić w szablonie.
4. Tabele, wykresy i rysunki (jeśli są wykorzystywane)
Wszystkie obiekty graficzne i tabele powinny być numerowane z zachowaniem ciągłości oraz odpowiednio przywołane w głównym tekście, zanim się w nim pojawią (np.: por. rysunek 1; zob. wykres 2; jak w tabeli 1).
Obiekty powinny być ulokowane w tekście możliwie blisko miejsca, w którym zostały po raz pierwszy przywołane.
Obiekty należy wyśrodkować na stronie i odpowiednio opisać: tytuł powinien być umieszczony pod rysunkiem/wykresem oraz nad tabelą; pod każdym obiektem musi być podane źródło informacji (patrz szablon).
Rozmiar czcionki: tytuły obiektów – 11 pkt, wyrównane do lewej, pojedyncza interlinia, odstęp przed i po 12 pkt; źródła – 9 pkt, wyrównane do lewej, odstęp 6 pkt przed i 12 pkt po; wewnątrz tabel/rysunków/wykresów – w zależności od ilości prezentowanych danych należy zastosować czcionkę od 6 do 10 pkt, pojedyncza interlinia.
Obiekt graficzny może być umieszczony na końcu rozdziału/sekcji, ale nie może go/jej rozpoczynać.
Obowiązują cytowania wewnątrz tekstu, przypisy dolne należy wykorzystywać w wyjątkowych przypadkach.
Rekomenduje się przywoływanie raczej publikacji źródłowych (pierwotnych, zawierających oryginalne rozważania twórcy danej koncepcji), a nie przeglądowych (prac cytujących publikacje źródłowe).
Spis literatury powinien zawierać wyłącznie pozycje wykorzystane w tekście, a jednocześnie należy się upewnić, czy wymieniono wszystkie powoływane źródła.
Pozycje w spisie powinny być ułożone alfabetycznie według nazwiska pierwszego Autora. Tam, gdzie to możliwe, należy podawać DOI, czyli digital object identifier – cyfrowy identyfikator na stałe przypisany do danego dokumentu elektronicznego.
W spisie literatury nie podaje się źródeł nieopublikowanych.
6. Struktura publikacji
Zasadniczo zaleca się, aby artykuły przesyłane do ARBE składały się z 5 głównych części: wstęp, przegląd literatury, metodyka, wyniki badań, dyskusja i wnioski. W szczególnych wypadkach możliwe są jednak pewne (niewielkie) odstępstwa od tego szablonu, wynikające ze specyfiki danego opracowania.
Poniżej scharakteryzowano oczekiwaną zawartość poszczególnych części.
Wstęp Każdy artykuł rozpoczyna wstęp, w którym nakreśla się szerszy obszar (kontekst, tło), w jakim mieści się podjęta w artykule problematyka. W nawiązaniu do tych rozważań konieczna jest identyfikacja luki w obecnym dorobku naukowym, czyli wskazanie tego, czego brakuje w dotychczasowych ustaleniach, co jeszcze nie zostało wyjaśnione i co zrodziło konieczność przeprowadzenia omawianych badań. W powiązaniu z tymi argumentami należy wykazać nowość/wyjątkowość/oryginalność własnej pracy oraz określić, w jakim zakresie uzupełni ona istniejący stan wiedzy. W dalszej części wstępu należy przedstawić (w zależności od rodzaju artykułu) problem badawczy, cel/cele i/lub pytania badawcze oraz ewentualnie główną hipotezę/tezę badawczą. Pod koniec wstępu należy omówić strukturę artykułu.
Przegląd literatury
W tej części należy dokładnie przeanalizować aktualny stan rozpoznań w danym obszarze, przytaczając najważniejsze publikacje, teorie (krótko), badaczy i wyniki ich badań. Przegląd literatury powinien obejmować zarówno literaturę światową, jak i krajową. Na podstawie wcześniejszych studiów literaturowych powinna powstać syntetyczna charakterystyka dotychczasowych ustaleń teoretycznych i empirycznych, ukazująca kwintesencję danej problematyki. Absolutnie konieczne jest zdefiniowanie pojęć i koncepcji używanych w pracy (w przypadku licznych i zróżnicowanych definicji jakiegoś terminu należy wskazać tę, która będzie obowiązywała w artykule). Poza dominującymi poglądami w razie potrzeby można też wskazać kontrowersyjne koncepcje i/lub przywołać rozbieżności w wynikach/wnioskach prezentowanych przez różnych Autorów. Tekst z cytowanych źródeł najlepiej jest streścić lub sparafrazować. Dotyczy to również tłumaczeń. Przy odwoływaniu się do literatury można używać sformułowań, takich jak:
- Według Smitha (2019) … .
- Inne ujęcie tego problemu (Kowalski, 2005, s. 67) wskazuje na … .
- Badania potwierdzają istotną rolę … w … (Smith & Kowalski, 2017; Smith, 2012).
Kopiując tekst w dosłownym brzmieniu (np. całe zdania lub dłuższe fragmenty), należy umieścić go w cudzysłowie, a w takim wypadku bezpośrednio po cudzysłowie musi być podane źródło. Jeśli źródłem tym jest pozycja zwarta, w przypisie powinna być podana strona, z której pochodzi dany cytat.
UWAGA! Postępując wbrew tym zasadom, można zostać oskarżonym o plagiat lub „recykling” zawartości (nieuzasadnione, nadmierne wykorzystanie wcześniej publikowanego tekstu, danych, ilustracji itp.) albo o opracowanie zduplikowanej (czyli również zbędnej) publikacji.
Metodyka Ta część powinna przedstawiać sposób, w jaki przeprowadzono badania, czyli omówić zastosowane przez Autora rozwiązania metodyczne dotyczące zbierania i analizy danych. W przypadku realizacji badań pierwotnych tę część może rozpoczynać sekcja zawierająca szczegółowe hipotezy badawcze lub opis modelu badawczego wraz z układem testowanych hipotez, które poddano weryfikacji. Następnie należy opisać kolejne etapy badania, źródła danych i metody ich gromadzenia (jak np. ankieta, eksperyment), wykorzystywane instrumenty pomiarowe (np. skale użyte w kwestionariuszu) oraz zastosowane metody analizy (w tym metody statystyczne). Metodyka powinna być opisana wystarczająco szczegółowo, aby umożliwić innym powtórzenie zrealizowanych prac i/lub wtórne wykorzystanie opublikowanych wyników. Najbardziej precyzyjnie powinny być omówione nowe metody/rozwiązania, natomiast powszechnie znane techniki mogą być opisane krócej, a czytelnika należy wtedy odesłać do odpowiednich źródeł. Istotnym elementem tej części w przypadku artykułów badawczych jest także charakterystyka próby badawczej.
Wyniki badań Ta część powinna zawierać zwięzły, a jednocześnie precyzyjny opis rezultatów badań i przeprowadzonych analiz, ale bez wniosków i rekomendacji. W przypadku badań ilościowych należy uwzględnić statystyczną interpretację ich wyników. Szczególnie istotnym elementem tej części są odpowiednio dobrane, czytelne i kompletne (a więc w pełni zrozumiałe nawet bez czytania tekstu) obiekty graficzne, prezentujące dane i wyniki analiz. Dane przedstawione w tabelach nie powinny być powtarzane na wykresach (i odwrotnie).
Dyskusja i wnioski W tej części Autor powinien omówić wnioski płynące z badań w odniesieniu do przyjętych hipotez badawczych i/lub odpowiedzieć na postawione we wstępie pytania. Należy też dokonać możliwie obiektywnego porównania uzyskanych rezultatów z opublikowanymi wcześniej wynikami innych (cudzych i własnych) badań (to właśnie dyskusja). Ta część NIE SŁUŻY prezentacji nowych danych ani objaśnianiu pojęć teoretycznych, lecz pozwala podkreślić rangę osiągniętych rezultatów i dokonać pewnych uogólnień. Nie należy jednak zbytnio uogólniać własnych wniosków, jeśli nie ma ku temu przesłanek. Następnie warto przedstawić rekomendacje i implikacje praktyczne wynikające z poczynionych ustaleń. Należy wreszcie wskazać ograniczenia przeprowadzonych badań (w sferze zebranych danych, zastosowanych metod) oraz sugestie dotyczące przyszłych badań w tym obszarze (zalecane kierunki, modyfikacje, uzupełnienia zrealizowanych badań).